miércoles, 14 de marzo de 2012

PLANS EDUCATIUS D'ENTORN

PLA EDUCATIU D’ENTORN: Unir esforços de totes aquelles entitats que tenen a veure en el món de l’ensenyament i actuar junts.
FASES D’EXPANSIÓ:
Iniciació (anys 2005):
-          Foment de treball en xarxes a totes les localitats.
-          Pilotatge: 25 Plans d’entorn 04-05.
Extensió:
-          Increment progressiu en funció de les necessitats i la maduresa del treball en xarxa.
-          Actualment hi ha 95 Plans Educatius d’Entorn.
AL VALLÈS OCCIDENTAL:
Plans Educatius d’Entorn a 8 municipis:
-          Badia (2004).
-          Barberà (2004).
-          Cerdanyola (2004).
-          Ripollet (2004).
-          Rubí (2005).
-          Sabadell (2005).
-          Terrassa (2005).
-          Sant Cugat (2005).
Un Pla Educatiu d’Entorn és una iniciativa oberta (cada Pla estructurat depenent dels seus interessos) conveni que fa l’Ajuntament i el departament d’educació per garantir l’èxit educatiu, educació inclusiva, millorar l’ús de la llengua catalana.
Els destinataris són tots els alumnes de 0 a 18 anys.
ÀMBITS D’INCIDÈNCIA:
Alumnat i famílies.
La continuïtat educativa entre els diferents temps de l’alumne/a ha de potenciar l’èxit escolar, el desenvolupament de la personalitat i l’aprenentatge de la vida social.
OBJECTIUS I LÍNIES D’INTERVENCIÓ:
1.       Incrementar l’èxit acadèmic:
-          Incentivació i suport: promoció de l’èxit escolar a tot l’alumnat.
-          Orientació i seguiment acadèmic o professional.
2.       Contribuir a millorar les condicions d’escolarització:
-          Prevenció de l’absentisme.
-          Promoció de tota la xarxa educativa sostinguda amb fons públics d’una zona.
3.       Potenciar la participació en activitats i espais de convivència en un marc d’educació inclusiva:
-          Acollida de l’alumnat i de les famílies que s’incorporen a la zona/localitat.
-          Afavoriment de la participació de tot l’alumnat i les famílies en activitats fora de l’escola.
-          Incentivació i suport a l’activitat esportiva.
-          Creació d’espais de trobada i convivència.
4.       Millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana com a llengua comuna de cohesió, en un marc de respecte i valoració de la diversitat lingüística:
-          Sensibilització específica quant a l’adopció de la llengua catalana com a llengua comuna i respecte a la diversitat lingüística.
-          Promoció de l’ús de la llengua catalana.
-          Promoció de l’accés a les llengües d’origen.
5.       Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic:
-          Promoció de línies d’actuació per a l’educació en valors i el compromís cívic.
-          Promoció de l’associacionisme.
6.       Potenciar l’educació en el lleure:
-          Promoció de l’educació en el lleure.
7.       Potenciar el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius que operen en el territori:
-          Enfortir els vincles entre les famílies i el centre educatiu.
-          Enfortir la xarxa entre centres educatius.
-          Enfortir la relació entre els centres educatius i l’entorn.
8.       Promoure la sostenibilitat de les actuacions:
-          Optimització de recursos.
-          Recerca de noves fonts de finançament.
METODOLOGIA: TREBALL EN XARXA
Plans Educatius d’Entorn un treball de col·laboració:
-          Característiques:
o   Compartir un projecte.
o   Passar d’uns interessos particulars a un objectius comuns.
o   Crear un espai d’intercanvi.
o   Entendre l'acord com a eina de decisió.
o   Establir una millora constant a partir de l’acció i la reflexió.
-          Actituds:
o   Dialogant.
o   Positiva.
o   Amb voluntat de compartir.
o   Implicació.
o   Corresponsabilització.
GESTIÓ I ORGANITZACIÓ:
Des del Departament d’Ensenyament amb la Consellera d’Ensenyament i l’Ajuntament amb l’alcalde o alcaldessa, arriben a un conveni.
TALLERS D’ESTUDI ASSISTIT:
Pretenen proporciona a l’alumnat que viu en un entorn socioculturalment desfavorit unes condicions que l’ajudin a seguir el currículum escolar i adquirir hàbits d’organització i d’estudi.
ACTIVITATS ESPORTIVES:
-          Les activitats esportives del PEE estan organitzades pel Pla Català de l’Esport Escolar.
-          Les activitats esportives s’organitzen mitjançant les associacions esportives de cada centre, que estan formades per pares i mares, mestres o professors/es i el director/a.
-          A cada centre hi ha un/a coordinador/a d’esports amb remuneració econòmica i hores de dedicació.
ACTIVITATS DE SUPORT A LA LECTURA:
Actuacions de promoció de la lectura més enllà de l’àmbit escolar i l’establiment de xarxes de suport a les biblioteques escolars.
ACTIVITATS AMB FAMÍLIES:
Es pretén enfortir la relació de les famílies i l’escola a partir de les activitats adreçades a pares i mares, com són cursos de llengua, d’informàtica, tallers de cuina...
ELS ESPAIS:
-          Centres Educatius.
-          Centres Cívics.
-          Biblioteca.
-          Espais Públics.
-          Ajuntament.
-          Teatre.
AVALUACIÓ DEL PLA:
-          Avaluació del procés.
-          Avaluació inicial.
-          Diagnosi.
-          Avaluació final i propostes de millora.
CONCLUSIÓ:
Partíem d’estratègies diverses:
-          Estratègia municipal pròpia.
-          Estratègies del Departament d’Ensenyament i dels centres.
Avancem cap a una Estratègia Compartida.


No hay comentarios:

Publicar un comentario