PLA EDUCATIU D’ENTORN: Unir esforços de totes aquelles entitats que tenen a veure en el món de l’ensenyament i actuar junts.
FASES D’EXPANSIÓ:
Iniciació (anys 2005):
- Foment de treball en xarxes a totes les localitats.
- Pilotatge: 25 Plans d’entorn 04-05.
Extensió:
- Increment progressiu en funció de les necessitats i la maduresa del treball en xarxa.
- Actualment hi ha 95 Plans Educatius d’Entorn.
AL VALLÈS OCCIDENTAL:
Plans Educatius d’Entorn a 8 municipis:
- Badia (2004).
- Barberà (2004).
- Cerdanyola (2004).
- Ripollet (2004).
- Rubí (2005).
- Sabadell (2005).
- Terrassa (2005).
- Sant Cugat (2005).
Un Pla Educatiu d’Entorn és una iniciativa oberta (cada Pla estructurat depenent dels seus interessos) conveni que fa l’Ajuntament i el departament d’educació per garantir l’èxit educatiu, educació inclusiva, millorar l’ús de la llengua catalana.
Els destinataris són tots els alumnes de 0 a 18 anys.
ÀMBITS D’INCIDÈNCIA:
Alumnat i famílies.
La continuïtat educativa entre els diferents temps de l’alumne/a ha de potenciar l’èxit escolar, el desenvolupament de la personalitat i l’aprenentatge de la vida social.
OBJECTIUS I LÍNIES D’INTERVENCIÓ:
1. Incrementar l’èxit acadèmic:
- Incentivació i suport: promoció de l’èxit escolar a tot l’alumnat.
- Orientació i seguiment acadèmic o professional.
2. Contribuir a millorar les condicions d’escolarització:
- Prevenció de l’absentisme.
- Promoció de tota la xarxa educativa sostinguda amb fons públics d’una zona.
3. Potenciar la participació en activitats i espais de convivència en un marc d’educació inclusiva:
- Acollida de l’alumnat i de les famílies que s’incorporen a la zona/localitat.
- Afavoriment de la participació de tot l’alumnat i les famílies en activitats fora de l’escola.
- Incentivació i suport a l’activitat esportiva.
- Creació d’espais de trobada i convivència.
4. Millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana com a llengua comuna de cohesió, en un marc de respecte i valoració de la diversitat lingüística:
- Sensibilització específica quant a l’adopció de la llengua catalana com a llengua comuna i respecte a la diversitat lingüística.
- Promoció de l’ús de la llengua catalana.
- Promoció de l’accés a les llengües d’origen.
5. Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic:
- Promoció de línies d’actuació per a l’educació en valors i el compromís cívic.
- Promoció de l’associacionisme.
6. Potenciar l’educació en el lleure:
- Promoció de l’educació en el lleure.
7. Potenciar el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents educatius que operen en el territori:
- Enfortir els vincles entre les famílies i el centre educatiu.
- Enfortir la xarxa entre centres educatius.
- Enfortir la relació entre els centres educatius i l’entorn.
8. Promoure la sostenibilitat de les actuacions:
- Optimització de recursos.
- Recerca de noves fonts de finançament.
METODOLOGIA: TREBALL EN XARXA
Plans Educatius d’Entorn un treball de col·laboració:
- Característiques:
o Compartir un projecte.
o Passar d’uns interessos particulars a un objectius comuns.
o Crear un espai d’intercanvi.
o Entendre l'acord com a eina de decisió.
o Establir una millora constant a partir de l’acció i la reflexió.
- Actituds:
o Dialogant.
o Positiva.
o Amb voluntat de compartir.
o Implicació.
o Corresponsabilització.
GESTIÓ I ORGANITZACIÓ:
Des del Departament d’Ensenyament amb la Consellera d’Ensenyament i l’Ajuntament amb l’alcalde o alcaldessa, arriben a un conveni.
TALLERS D’ESTUDI ASSISTIT:
Pretenen proporciona a l’alumnat que viu en un entorn socioculturalment desfavorit unes condicions que l’ajudin a seguir el currículum escolar i adquirir hàbits d’organització i d’estudi.
ACTIVITATS ESPORTIVES:
- Les activitats esportives del PEE estan organitzades pel Pla Català de l’Esport Escolar.
- Les activitats esportives s’organitzen mitjançant les associacions esportives de cada centre, que estan formades per pares i mares, mestres o professors/es i el director/a.
- A cada centre hi ha un/a coordinador/a d’esports amb remuneració econòmica i hores de dedicació.
ACTIVITATS DE SUPORT A LA LECTURA:
Actuacions de promoció de la lectura més enllà de l’àmbit escolar i l’establiment de xarxes de suport a les biblioteques escolars.
ACTIVITATS AMB FAMÍLIES:
Es pretén enfortir la relació de les famílies i l’escola a partir de les activitats adreçades a pares i mares, com són cursos de llengua, d’informàtica, tallers de cuina...
ELS ESPAIS:
- Centres Educatius.
- Centres Cívics.
- Biblioteca.
- Espais Públics.
- Ajuntament.
- Teatre.
AVALUACIÓ DEL PLA:
- Avaluació del procés.
- Avaluació inicial.
- Diagnosi.
- Avaluació final i propostes de millora.
CONCLUSIÓ:
Partíem d’estratègies diverses:
- Estratègia municipal pròpia.
- Estratègies del Departament d’Ensenyament i dels centres.
Avancem cap a una Estratègia Compartida.
No hay comentarios:
Publicar un comentario