CENTRE EDUCATIU I ENTORN
OBJECTIU GENERAL:
Conèixer i comprendre les possibilitats i les limitacions de les relacions centre educatiu – entorn.
1. EL CENTRE I EL CONTEXT MEDIAT:
Sistema: Conjunt d’elements diversos que estan interrelacionats, que interactuen i són interdependents (Organismes).
- Formen un tot amb les característiques pròpies que sorgeixen de la seva integració i adquireixen sentit només en relació amb el tot del qual formen part.
- Tenen una estructura determinada, una forma relativament estable i predicible de relacions entre els seus elements o parts constitutives.
- L’estructura és una propietat del sistema referida a les relacions de les parts que el formen.
Teoria General de Sistemes:
- Els sistemes existeixen dins dels sistemes.
- Els sistemes poden ser oberts o tancats:
o Oberts: Intervenen éssers humans o les seves societats. Limita relació amb el context.
o Tancats: No presenten intercanvi amb el context, són hermètics (cosa que els hermètics no els toquem amb el sistema educatiu).
- Les funcions d’un sistema depenen de la seva estructura.
Dins d’un Context Mediat trobem diferents elements: polític, social, educatiu, econòmic, cultural, laboral, altres.
Dins d’un Context Immediat trobem diversos elements: aula, CRP (Centre de Recursos Pedagògics), escola, llar d’infants, institut, altres.
Sistema Educatiu:
- Conjunt d’institucions diferenciades.
- Educació formal.
- Control de l’Estat.
- Parts integrants: relacions múltiples i diverses.
Sistema Escolar:
- Xarxa d’organismes, activitats, actors i relacions.
- Funcions socials – vinculacions complexes amb la societat.
- Subsistema de la societat (influències).
- Ni 100% Autònom – Ni 100% Dependent.
Característiques del Sistema Escolar:
- UNIFICACIÓ: Establiments, organismes i activitats encarregats de l’educació del país.
- SISTEMATISME: Articulació de la seqüència dels diferents nivells escolars.
- DIFERENCIACIÓ: Unitat perfectament diferenciable de la resta de l’Estructura Social.
- ESPECIALITZACIÓ: Canvis interns que responen a les demandes que reben atenció diferenciada.
ELS CENTRES EDUCATIUS COM A SISTEMA:
Una organització és un sistema socio-tècnic inclòs en la societat (interacció i influència mútua).
És un sistema social obert (integrat per individus i grups de treball).
Els Centres Educatius com a Sistema tenen una estructura determinada, dins d’un context on es desenvolupen una sèrie d’activitats, aplicant uns recursos, tenint en compte uns valors comuns, orientant a la consecució d’uns fins i objectius, on hi ha unes funcions amb uns òrgans i unes responsabilitats, on també es donen relacions internes.
CANVIS QUE REPERCUTEIXEN EN L’EDUCACIÓ:
- Destrucció de la naturalesa, desigualtat estructural, trencament del dret internacional, domini de grans multinacionals i transnacionals, drama de l’immigració i creixement de la població, panorama laboral, mitjans de comunicació de masses i expansió de les tecnologies.
Tot això influeix en l’Educació i ens porta cap a la igualtat i la cohesió social.
APORTACIONS DE L’ENTORN AL CENTRE EDUCATIU (CE):
- Encomana al Centre Educatiu uns alumnes i la seva educació i formació.
- Proposa i exigeix fins i objectius a assolir en el procés d’E/A.
- Enquadra l’activitat del Centre Educatiu en un marc jurídic d’obligat compliment.
- Dota al Centre Educatiu de recursos humans i materials.
LA NORMATIVA:
Pilar del Sistema Educatiu:
- Participació de la comunitat educativa amb la programació de l’ensenyament i la gestió dels centres educatius.
- Autonomia Organitzativa.
- LOE (2006): col·laboració entre família i escola; major participació i responsabilitat d’alumnes i famílies.
- LEC (2009): proximitat administració local – administració educativa; unitats de planificació; zones educatives; activitats extraescolars; carta de compromís (entorn de convivència i respecte).
CORRESPONSABILITAT AMB L’EDUCACIÓ:
Desenvolupament de l’entorn i la comunitat (nivell de convivència). à Centre Educatiu com a lloc de transformació i lloc de transformació social (desigualtat social, injustícies...).
2. L’OBERTURA DEL CENTRE A L’ENTORN:
Els centres educatius són institucions que tenen dos missions: promotores de la consciència social i desenvolupadores de valors democràtics.
Relacions del Centre Educatiu amb l’entorn: finalitats, objectius, PEC, ideari...
El destinatari és la CIUTADANIA que agafa varies dimensions:
- Social: drets i deures socials, esperit de comunitat.
- Paritària: no discriminació de gènere.
- Ambiental: respecte amb l’ecosistema.
- Intercultural: tolerància, pau, identitat, diàleg, diversitat.
El Centre Educatiu s’ha de comprometre amb:
- Respecte i foment de valors col·lectius: Drets col·lectius i Drets individuals.
- Formació de la ciutadania: Oberta a tot l’alumnat, integrant la diversitat sociocultural, integrant les diferències individuals, socialitzadora i integradora.
- Ha de promoure un projecte cultural comunitari: contemplant l’entorn, impulsant propostes de coordinació amb els serveis de la comunitat, emprant els recursos educatius de l’entorn, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario