L’AUTONOMIA DE CENTRES:
Andreas Schleicher, responsable de l’informe PISA, ha assenyalat que:
- L’Autonomia no suposa que cadascun dels centres faci el que vulgui, sinó marcar uns objectius i deixar en mans del centre la flexibilitat necessària per aconseguir-lo amb el suport necessari.
- Són els centres els que han de considerar les distintes alternatives possibles per aconseguir un ensenyament de major qualitat per a tots els seus alumnes.
- Una vegada escollida l’alternativa que es considera més adequada, s’ha de negociar i acordar amb l’Administració educativa perquè hi hagi un treball comú i, un suport i una avaluació constant.
- Aquelles escoles que desenvolupen amb rigor un projecte educatiu d’aquestes característiques, que s’orienta a tots els seus alumnes i en què s’implica la seva comunitat educativa, han de formar part, sens dubte, del col·lectiu “d’escoles d’èxit”.
“Els centres educatius disposen d’autonomia. En l’exercici d’aquesta autonomia, els seus òrgans de govern poden:
- Fixar objectius addicionals.
- Definir estratègies per assolir-los.
- Organitzar el centre.
- Determinar els recursos necessaris.
- Definir els procediments per aplicar els PROJECTES EDUCATIUS”.
PLA D’AUTONOMIA:
És un acord que es signa entre el Departament d’Ensenyament i el centre educatiu amb l’objectiu de millorar la qualitat del servei que s’ofereix als usuaris.
PLA D’AUTONOMIA (ACORD):
1. Planificació Estratègica:
- Plantejament institucional.
- Diagnosi: AGD, DAFO.
- Mapa estratègic.
- Desplegament d’activitats.
- Sistema d’informació. Indicadors.
2. Marges d’autonomia i de singularització.
3. Recursos addicionals.
4. Sistema d’informació a la comunitat.
5. Rendició de comptes.
Un Pla Estratègic respon a:
- Qui som?
- On som?
- On volem arribar?
- Com podem aconseguir-ho?
- Què necessitem?
PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL:
Qui i com som?
Missió:
- La raó de ser de l’organització. Respon a les preguntes:
o Qui som?
o A què ens dediquem?
o En què ens diferenciem?
o Per a qui fem el què fem?
o Com ho fem?
Visió:
- És el futur de l’organització. Respon a les preguntes:
o Què i com voler ser d’aquí X anys?
o A què ens dedicarem?
o En què ens diferenciem?
o Perquè i per a qui treballem?
o Com ho farem?
Valors:
- En quins valors ens basarem.
- Quins valors respectem?
AVALUACIÓ GLOBAL DIAGNÒSTICA (AGD) I DAFO:
On som?
AGD: Inspecció. DAFO: Centre.
Conté les valoracions i judicis sobre els continguts avaluats (context, resultats, processos d’aula i de centre, recursos) referits a:
- Punts forts / febles.
- Propostes de millora.
L’AGD i l’DAFO tenen uns objectius i unes estratègies.
PLA D’AUTONOMIA – LA CORESPONSABILITAT:
Què? / Com? / Qui? / Suport.
PROJECTE D’AUTONOMIA DE CENTRES QUE NO GENERI DESIGUALTATS:
El Projecte d’Autonomia de Centre millora la qualitat del servei educatiu, assolit els objectius: UE, DdE, municipi, centre i alumnes.
El Pla Estratègic viu, facilita: la transparència, més l’aplicació PE, més l’avaluació, més la participació, més rendir comptes.
AVALUACIÓ (Com anem?):
El sistema d’informació hauria d’incloure dades que ens donin resposta a qüestions com:
- On som?
- On anem?
- Avancem?
- Estem fent el que vam dir?
- Incideix sobre els nostres objectius?
Dades:
- Ser transparent.
- Facilitar la participació.
- Retre comptes.
- Prendre decisions amb menys incertesa.
Sense un sistema d’informació, per concretar el Pla Estratègic i poder fer el seguiment de la seva aplicació, el pla molt probablement fracassarà.
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA:
La millora contínua s’aconsegueix amb: Planificar, Realitzar i Avaluar.
QUADRE DE COORDINACIÓ I INFORMACIÓ (QCI):
Indicadors:
- Indicadors d’activitats (QCI/A): Mesuren el procés d’aplicació. Exemples: Indicador d’execució, de qualitat de l’execució i grau d’impacte.
- Indicadors de resultats (QCI/R): Mesuren el grau d’assoliment dels objectius. S’ha de definir quin objectiu de millora ens proposem. Exemples: Taxa d’alumnes que superen el cicle superior, taxa d’alumnes que aproven les proves de 6è, grau de satisfacció de les famílies.
Que les activitats siguin amb millor qualitat i tinguin més impacte sobre els resultats implica millors resultats educatius, millors resultats de cohesió social i millors resultats dels objectius del centre.
RETIMENT DE COMPTES (QCI):
La Memòria i la proposta d’Addenda pel següent curs la fan: el Claustre, el Consell Escolar i el Director de Serveis Territorials.
No hay comentarios:
Publicar un comentario