miércoles, 15 de febrero de 2012

APUNTS TEMA 3

AUTONOMIA INSTITUCIONAL I LES SEVES IMPLICACIONS A NIVELL INSTITUCIONAL
El centre educatiu com a subsistema del Sistema Educatiu i Social:
-          Entorn Mediat: entorn sociopolític.
-          Entorn Immediat: entorn en el que vivim diàriament, la família, etc.
L’administració educativa estableix una relació amb els centres educatius que variarà en funció del país on es troba i en funció de la seva titularitat.
-          Institució Autònoma: organització amb capacitat de decidir i executar actuacions relacionades amb la vida institucional (Universitat).
-          Institució Dependent: organització sense capacitat per decidir i executar actuacions relacionades amb la vida institucional, el que fa el centre depèn de les variables externes.
Molta Autonomia Institucional i molta Autonomia Personal = Autonomia Total.
Molta Autonomia Institucional i poca Autonomia Personal = Autonomia Institucional Direcció Participativa.
Poca Autonomia Institucional i molta Autonomia Personal = Poc control pel que fa a l’acompliment de les normes.
Poca Autonomia Institucional i poca Autonomia Personal = Burocratització i control.
Alguns tòpics a clarificar:
-          Centralització: totes les normes venen totalment marcades, per tant poca Autonomia.
-          Desconcentració: els serveis entrants tenen el control de la situació i deleguen.
-          Descentralització: comença a fer un sistema Autònom, es donen unes pautes de presa de decisió que no venen des del servei central.
Avantatges:
-          Reforça el sistema democràtic al deixar decidir als òrgans locals.
-          Descongestiona el poder central.
-          Facilita la gestió dels assumptes al entregar-los a altres òrgans que els poden conèixer millor.
-          Els recursos són emprats més eficaçment perquè coneixen bé les necessitats locals.
-          Reconeix la diversitat cultural.
-          Possibilita la gestió del conflicte social.
Inconvenients:
-          Dificultat per impulsar canvis estructurals profunds, quan la innovació queda reduïda a contextos locals.
-          Pot exagerar el sentiment particularista en detriment de la consciència nacional (per això s’explica la necessitat d’uns mínims d’uniformitat).
-          Pot estar condicionada per l’entorn i les influències dels grups de pressió són més difícils d’observar.
ORGANITZACIÓ DEL SISTEMA:
Característiques d’un Sistema Autònom:
-          Decisions politico-administratives descentralitzades.
-          L’Administració coordina i impulsa actuacions i garanteix la normativa mínima.
-          Currículum obert.
-          Serveis tècnics descentralitzats.
-          Paper dels tècnics com a assessors.
ORGANITZACIÓ DE LA INSTITUCIÓ:
Característiques del Sistema Autònom:
-          Plantejaments Institucionals Propis.
-          Estructures de participació i pedagògiques múltiples i imprescindibles.
-          Avaluació de les institucions interna i externa.
-          Participació en la presa de decisions.
EL PROFESSORAT:
Característiques del Sistema Autònom:
-          Implicació de la institució en la selecció del professorat.
-          Formació centrada en les necessitats del centre.
-          Promoció limitada a la pròpia institució.
-          Processos d’innovació i millora en funció de les necessitats i experiències de la institució.
LA DIRECCIÓ:
Característiques del Sistema Autònom:
-          Responsabilitat de la comunitat educativa en l’elecció i cessament dels càrrecs directius.
-          Actuació d’organitzador, impulsor d’innovacions i de presa de decisions.
-          Funcions de lideratge, d’animador, coordinador i mediador de conflictes.
-          Estil d’actuació democràtic i polític.
Àmbits d’Autonomia d’una institució educativa: Pedagògica.
Capacitat que té un centre per elaborar el propi projecte educatiu en funció de la comunitat educativa a la que serveix.

Àmbits d’Autonomia d’una institució educativa: Organitzativa.
Capacitat que té un centre per dotar-se dels òrgans, mecanismes, normes de funcionament que consideri més correctes i eficients per aconseguir les seves finalitats.
Àmbits d’Autonomia d’una institució educativa: Gestió Econòmica.
Capacitat de disposar dels recursos econòmics o materials necessaris per gestionar-los d’acord a les prioritats marcades per aconseguir els objectius educatius.
Àmbits d’Autonomia d’una institució educativa: Gestió Personal.
Capacitat d’un centre per disposar dels recursos humans necessaris i d’organitzar-los de la manera més adequada per portar endavant el seu propi projecte.
Àmbits d’Autonomia d’una institució educativa: Relacions amb l’entorn.
Capacitat que té un centre per establir relacions institucionals amb organitzacions properes amb la finalitat d’establir sinèrgies que donin suport al projecte educatiu establert.
-          La realitat és complexa i difícil trobar aquestes dues estructures de forma pura. Hi ha tendències.
-          Pot haver contres educatius amb un funcionament intern autònom dins de sistemes educatius molt dependents i al revés.
-          L’opció d’un país per una o una altra estructura té a veure amb plantejaments econòmics, ideològics o per la recerca d’una més gran qualitat educativa.
-          Sovint ens podrem trobar amb una descentralització o autonomia institucional operativa que no va acompanyada de transferència en la capacitat de decisió.
-          No es poden establir afirmacions definitives pel que fa a l’eficàcia d’un o un altre model.
-          Té sentit l’Autonomia Pedagògica sense Autonomia Organitzativa o de Gestió?
-          L’Autonomia de centres ens pot portar a establir fortes competències entre els centres.
-          Els centres que no gaudeixen de bones condicions, ¿com es podria fer per establir compensacions?

No hay comentarios:

Publicar un comentario